الخميس، 9 فبراير 2012

شر البلية ما يضحك





كلما تناقشت مع احد عن اختلافي مع كلمة الأحزاب الدينية ومواقف وتصرفات وصفقات تلك الأحزاب من اجل الوصول للسلطة - ورفضي لسيطرة حزب بعينه علي الأغلبية المطلقة وأننا ذُقنا العذاب من سيطرة حزب واحد علي الحياة السياسية في الماضي الكئيب ورغبتي في مشاركة جميع الأطياف في رسم المستقبل المصري ينظر لي وكأني أبي لهب !!!!!!! 



سالت سواق التاكسي .. أنت انتخبت مين ؟ - قلي الإخوان طبعا .. قلتله ليه؟- قلي عشان أوصل صلة الرحم .. قلتله يعني أيه؟ - قلي أفهمك يابيه أصلي لمؤاخذة فوق كل ذي علم عليم .. أصلي أنا من الإخوان وعشان إخواني الإخوان مترشحين في الانتخابات يبقي لازم انتخبهم عشان أوصل صلة الرحم .. فهمت ياباشا !!!!!!!! 

سألتني مرة - أيه أهم حاجة في حياتك؟ فلتلها نضارتي طبعا عشان من غيرها مش هاعرف أشوفك - راحت زعلت مش عارف ليه؟؟؟؟؟!!!!! 

سألتها امبارح إحنا ليه وازاي بعدنا عن بعض طول الفترة اللي فاتت دي - ياتري ايه اللي حصل ومين السبب؟ - سكتت شوية وقالت الظاهر إن في مؤامرة وفي طرف تالت في الموضوع -الكلام ليك يامجلس قصدي ياجاره. 

بيقولك رموز نظام مبارك بيحسدوا كمال الشاذلي عشان مات قبل الثورة مع انه الوحيد اللي هيتحاكم محاكمة عادلة ونزيهة.
منقول 


قلتلها كويس انك لسه فكراني لحد دلوقتي – بس علي فكرة انا مش علبة مكياج علي التسريحة تستخدميها لما تحبي تشوفي نفسك جميلة او بنطلون جينز في دولابك جنب هدومك الشيك تلبسيني لما تبقي نازلة مشوار علي السريع – قلتلي أنت لا علبة مكياج ولا بنطلون جينز أنت مسلسل تركي بحب اسمعه وأعيش معاه !!!!!!!!!!

هناك 8 تعليقات:

rack-yourminds يقول...

بداية انا لا انتمي الي اي تيار اسلامي
__

ثانيا:يا صديقي انت ترفض الاحزاب الدينيه (وان شئت الدقه هي احزاب مدنيه بمرجعيه اسلاميه) يا صديقي لماذا نسمح باحزاب ذو مرجعيه يساريه وشيوعيه وقوميه وليبراليه ونرفض احزاب ذو مرجعيه اسلامميه !! يا سبحان الله !!ارتضينا بمرجعيات البشر وتضيق صدورنابمرجعيات تجتهد وتسعي لتكون مرجعيتنا الهويه الاسلاميه!!

يا صديقي الهويات لا تستورد بل هي معبره عن مكونات الثقافيه لهذا المجتمع وهويتنا التي نفتخر بها هي عربيه اسلاميه

انت لك موقف وصوره نمطيه عن الاخوان او التيار الاسلامي, قد يكون هذا تشكل عبر مواقف لم تروق لك من عدة افراد من هذا الفصيل فكيف تحكم علي مجمل التيار وهو بمئات الالالاف ومحبيهم بالملاييين!!!

الاخوان لهم مواقف عظيمه علي مدي تاريخهم ولكن للاسف الاعلام في عهد الأنظمه السابقه كان يسئ ويشوه صورتهم والي اليوم يقوم الاعلام بحمله شرسه عليهم والكثيرين منا ينطلي عليه هذا الكلام!!!

يا صديقي الملايين اعطت اصواتهم للاخوان لكثير من الاسباب من ضمنها

*الاخوان يذوبون في المجتمع المصري في القري والنجوع والمدن يعرفون الالامهم واحتياجاتهم ودائما يقدمون المساعده لفقراء والايتام
*الاخوان قدموا تضحيات عظيمه من اجل هذا الوطن بخطي ثابته لم تتزعزع ولم ينل منهم كل مالاقوم من ظلم وجبرون الانظمه السابقه وهذه التضحيات العظيمه من اجل مشروع تهضوي اسلامي

*في الثوره المصريه العظيمه لولا فضل الله ثم الاخوان والتيار الاسلامي لكان قضي علي الثوره وهذا يشهد له خصوم الاخوان ودروهم العظيم في موقعة الجمل

*اثناء المرحله الانتقاليه الذي احترم الشعب ودائما كان يضعه في اعتباره هم الاخوان اما باقي القوي استحقرت الشعب ورات انه شعب غبي واحمق وامي!!

*الاخوان دائما لهم رؤيه واستراتيحيه بعكس باقي القوي التي هي مازالت في الطفوله السياسيه !!

*الاخوان اكثر ما يعجبني فيهم احترامهم للقانون والدستور وسعيهم للتوافق مع القوي الساسيه وصبرهم علي تجاوزات مخالفييهم
__

ثم يا صديقي العزيز كنا نعيب علي النظام السابق لفكره الاقصائي لمخالفيه واليوم نعيد الكره برفضنا لاحزاب ذو مرجعيه اسلاميه !! اذا يا صديقي ما فائدة الثوره وكل هذه التضحيات فطالما لا نرتضي بتقاليد الديمقراطيه !!!

Noha Saleh يقول...

هى كانت انتخابات والناس اختارت
انا مانزلتش الانتخابات لسببين اولا ظروفى وقتها ماسمحتش وثانيا لانى ماكنتش اعرف حد انتخبه
ماكنتش اعرف برامج انتخابية تستاهل انى انزل علشانها
لكن فى النهاية الناس اختارت وكلنا نتمنى ان اللى اختارهم الشعب يكونوا جديرين بالاختيار

Unknown يقول...

بيقولك رموز نظام مبارك بيحسدوا كمال الشاذلي عشان مات قبل الثورة مع انه الوحيد اللي هيتحاكم محاكمة عادلة ونزيهة.

فعلاً والله ..

بوست رائع ،
وربنا يستر على البلد ..
مكناش عايزين حزب أغلبية تاني ،
كنا عايزين البرلمان من كل لون ..
بس نفس السياسة متبعة ،
مصلحتهم أولاً ،
ويتحرق الشعب ..

يسلموآ على النقل .

سندباد يقول...

صديقي راك
بداية انا لا انتمي لاي تيار سياسي في مصر او خارج مصر انا مصري اتمني من كل قلبي ان اعيش في بلد محترم اشعر فيه بكرامة وحرية ومرتبي يكفي لاخر الشهر ده
وساحاول ان اقنع نفسي بان الاغلبية التي اكتسحت الانتخابات قد فازت بنزاهة وشرف ومن وعي سياسي من الناخبين وبدون تاثيرات مادية او معنوية او عاطفية - وساحاول ان اقتنع بان هذه الاغلبية لديها رؤية وبرامج اقتصادية وسياسية واجتماعية ستنهض بهذه البلد المثقل بالهموم والمشاكل - وساحاول ان اقتنع بان هذه الاغلبية هي فقط المؤمنة المسلمة وان باقي الطوائف السياسية هي اقلية كافرة - وساحاول ان اقتنع بان هذه الاغلبية ليست امتداد للحزب الوطني ولا تمارس دور فرض الاراء علي الاخرين وانما تمارس دورها في البرلمان بمنتهي الحيادية والديمقراطية - وساحاول ان اقنع نفسي بان هذه الاغلبية هي التي خططت للثورة وشحذت الهمم وكانت اول من نزلت الشوارع من يوم 25 حتي يوم التنحي وحتي الان --وساحاول ان اقنع نفسي بان هذه الاغلبية لم تعقد الصفقات تلو الاخري مع العكسر للوصول الي مقاعد البرلمان والحكومة ومن اجل مصالحها الحزبية الخاصة - ساحاول ان اقنع نفسي من اجل ديمقراطية الحوار وديمقراطية اختيار الشعب ولننتظر معا وارجو ان يخيب الله ظني ولنري ماذا سيفعلون من اجل الشعب ومن اجل مصر وكما قلت لك من قبل ياصديقي بكرة نقعد جنب الحيطة ونسمع الزيطة
وفي الاخير الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية
نورتيني ياصديقي العزيز

سندباد يقول...

نها صالح
واحتراما لهذا الاختيار ولاننا نريد ديمقراطية في التعامل فانا مع هذه الاغلبية حتي نري ماذا ستفعل لنا وبنا وارجو ان يخيب الله ظني فيهم ويكونوا احسن ممن اتوقع
نورتيني

سندباد يقول...

منة
رنا يكون في عون الشعب وعون مصر من الطامعين فيها
ربنا يدينا الصبر
تحياتي الخالصة
نورتيني

نيللي علي يقول...

أنا عن فسي منخبتش حد خالص, وأنا مش فرق معيه المسميات علي أد ماهو فرق معيه( هيعملوا ايه؟ للبلد..

تحياتي ليك ولمدونتك سندباد

سندباد يقول...

نيللي
ربنا سبحانه وتعالي يرحمنا ويرحم مصر من الطامعين والفاسدين
نورتيني
تحياتي الخالصة